Nettbasert undervisning


Det amerikanske Department of Education har nettopp gitt ut en omfattende studie (Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning. A Meta-Analysis and Review of Online Learning Studies) som viser at elever som deltar i nettbaserte kurs gjør det bedre enn de som deltar i en mer tradisjonell klasseromsundervisning. De elever som deltar i kurs med både fysiske og elektroniske aktiviteter gjør det allere best. Her kommer vi som tradisjonell skole inn.

Rapportens innledning:
"The meta-analysis found that, on average, students in online learning conditions performed better than those receiving face-to-face instruction."

Studien ser fordelene med nettundervisning, studentene får mer kontroll over sin læring og nettverket åpner enorme muligheter for samarbeid og samhandling. Det er viktig å supplere klasserommets undervisning med aktiviteter på nett. Undersøkelsen forteller også at mer forskning er nødvendig på dette området.

Les mer om studien i tidsskriftet Inside Higher Ed (der du kan laste ned hele studien i PDF-format).

Kommentarer

Populære innlegg