mandag 26. januar 2015

Tanker etter en uke i London

Da har jeg kommet meg hjem og gjennomført første dag på jobb etter en oppløftende uke i London. Der har det i hovedsak handlet om IKT og bruk i skole og utdanning. 
Vi har blandet besøk på BETT, europas største messe for IKT og utdanning, med sosiale arransjementer og givende ekskursjoner med de tre store som bidragsytere.

Selv startet jeg med en flott dag hos Microsofts sitt kontor på Victoria street. Der var jeg en av mange MIEE (Microsoft Inoovative Expert Educater) fra Vest Europa som møttes før første gang fysisk og fikk faglig input samtidlig som vi delte erfaringer med hverandre, Mitt bidrag er her (http://bit.ly/miee15). To til MIEE fra Norge var også med, Magnus Nohr og Steffi Svendsen, coachet av Ivar Berg og Terje Torsheim fra Microsoft Norge. Etter en lang dag så avsluttet vi kvelden med et forrykende foredrag av ansvarlig hos Google Education Scandinavia.
Siden var det tre dager med messe, blandet med en økt med Scandinavian sesion og her var det mye interessant. 


For vår del var det en stor fordel med årets messe i forhold til tdligere år. Før første gang hadde mange norske sellskap valgt å stå sammen på stand. Dette bidrog til at vi fikk en enklere jobb å finne "våre" leverandører. En annen spennende opplevelse for min del var å bli intervjuet av Vice President of MIcrosoft Education World wide, Anthony Salcito.
Dette var litt nervøst men jeg tror det gikk bra. Vi var tre stykk Expert Educator som fikk svare på spørsmål og resultatet kommer etter hvert på Anthonys blogg Daily Edventures (http://dailyedventures.com/)
På en så stor messe som dette er det vanskelig å få overblikk over alt som finnes. Det du kan få er en følelse over hva som er tongivende. I år var det litt som i fjor MYE store skjermer som også er interaktive. Jeg hadde kanskje forventet meg mer tablets med tastatur og PENN. Som for eksempel Microsoft Surface Pro 3

Jeg fant noen morsomme ting og det var blandt annet Ollie -http://www.gosphero.com/ollie-is-here/ - en liten robot du kunde styre med en iPad/android. 
Det var også morsomt å prøve på simulator med berg og dalbane. Ble faktiskt litt kvalm etterpå :-)


Det som for min del er en av hovedårsakene for å dra til BETT er å stifte ny bekantskap med mange andre med samme interesse og jobb som meg selv. Dette fikk jeg mye av. Musikal (Mamma Mia), fotball (AFC Wimbledon), Pubkvelder og mange og gode middager/lusnjer sammen. Uten dere hadde turen ikke vært verdt pengene....
Som avslutning fikk vi også med oss noen kulturelle innslag som British Museum, verdens største samling av tyvgods.... og Madam Tussaud (https://www.madametussauds.com/) Her hadde jeg ikke vært på over 30 år.... Det var kul det.













Ingen kommentarer:

Nytt utseende på "app-launcher" til Google

De ni kvadratene   du klikker på når du er pålogget en googlekonto gjør det enkelt for deg å raskt få tilgang til Google-apper som for e...