Refleksjonsnotat fellsekurset

Utgangspunktet for denne refleksjonen

I dette felleskurset for masteren IKT støttet læring så er et av høstens arbeidskrav at vi skal levere et notat der vi reflekterer over de nettbaserte diskusjonene som har pågått gjennom hele høsten. Denne diskusjonen skulle skje som en forlengelse av et annet arbeidskrav, presentasjon av en pensumartikkel eller -bok.

Som arbeidskravet sier må hver student (… )delta i de elektroniske seminardiskusjonene med minst tre diskusjonsinnlegg eller endringer i wikien knyttet til presentasjonene i løpet av semesteret, i tillegg til sin egen presentasjon. (memex.hio.no).

Å skrive et refleksjonsnotat er å gjøre seg bevisst på hva man har lært og kanskje en mulighet for å gi en tilbakemeldig til kursets ledere.

Hvordan jeg har jobbet med diskusjonene og hvordan det har fungert

Erfaringer
Tidligere erfaringer med nettbaserte diskusjoner har vært gode. Tok IKT og læring 1 2006 ved norsk nettskole der også et av kravene for å bli godkjent var at man skulle delta i diskusjoner inn under forskjellige tema. Det skal tillegges at denne kursen tok jeg samtidlig som jeg hadde permisjon fra jobben. Med andre ord så hadde jeg mye tid til å følge med på hva som skjedde på nettstedet vårt. Ellers så har jeg vært aktiv innen vanlige nettsteder som tilbyr denne funksjonen. Blant annet – MSN, facebook, Skype og LMS’er (Fronter og It’s learning). Så jeg kan nok si at jeg er verken nybegynner eller ekspert på området.

Felleskurset
Jeg startet studiet med full iver og hadde som mål å klare av å kombinere full jobb og studere på halv fart. Leste den meste litteraturen under første halvannen måned. Etter hvert så føltes det litt tyngre. Fikk ikke riktig grep om studie, jobb og privat. Det var alltid noe jeg kunne gjøre mer av. I tilegg så fikk jeg ikke ordnet med å kunne være med på pensumdiskusjonene. Dette var nesten så ille at jeg hoppet av. Til slutt så ordnet jeg med at jeg hadde undervisningsfri en hel fredag og kunne da presentere begge mine bøker på en og samme dag. Etter at jeg hadde gjort det så føltes det mye bedre. Jeg så plutslig frem mot eksamen igjen.

I memexen så lade jeg ut begge presentasjonene og tillhørende notater. Etter dette så har jeg vært innom og kommentert på noe innlegg. Jeg har også lagd noen nye undersider til memexen. En der jeg forklarte noen begreper og en der jeg lenket til en liknende side (Om digital natives its and digital immigrants).

Refleksjon
Jeg opplever at det er ok å skrive i denne wikien men den byr på noen utfordringer:

- man kan bare være en a gangen når man skriver på den samme siden. Dette er en dilemme når førstesiden innholder så mye.
- I og med at hovedsiden er så stor så mister den litt av oversikten.

En av notaten som jeg har gjort meg inne på memexen har jeg også publisert på vår felles facobookside. Noe som jeg opplever som en enklere måte å nå ut til mine medstudenter på.

Jeg har også opplevd problemer med å logge meg på memexen hjemmefra. Har ikke fått til å sette opp VPN klienten på min jobb pc (med win 7 på) Noen ganger har jeg hatt tillgang på en mac der jeg klarte å komme meg inn. Da fungerte det, men denne maskinen har ikke vært tilgjengelig.

Personligen så liker jeg en mer åpen diskusjon, muntlig. Den er enklere å få tak på. Ser også at det hadde vært greit med en eller annen rss strøm, som viser sist aktivitet. Noe a la den du ser på facebook. Da blir det enklere å se hva som har skjedd siden sist. En stor fordel med disse diskusjonene på nett er at man kan ta dem når det passer. Noe som har vært godt for min del når jeg har vært opptatt med jobb samtidlig med diskusjonene som har vært tilstede på høgskolen etter forelesingene. Samtidlig så blir det ikke så mye diskusjoner på denne wikien. Man gjør seg mer eller mindre ferdig her og nå.

Uansett om det later som om jeg er negativ til dette fora så har det vært spennende å lære seg noe nytt. Det har bydd på noen utfordringer med dette å finne ut hvordan man skriver (språket) i en wiki. Arbeidskravene har vært mulige å få gjennomført.

Som en gruppe så er vi ikke så stor og da har vi holdt kontakten oss emellan gjennom som tidligere nevnt: facebook, mail, telefon, goggledokumet og skype. Så konklusjonen min er at til tross for at vi har hatt forelesing en formiddag per uke så har jeg likevel hatt en del kontakt med mine medstudenter og lærere.

Kommentarer

Populære innlegg