Startskuddet på noe spennende
I går var 60 pedagoger (lærere og ledelse) fra alle ungdomsskoler i Asker samlet i Leikvollhallen for å være med på oppstarten av prosjektet "digitalisering av askerskolen".
Dette er en del av satsningen som skal gjennomføres i de neste årene. Les mer i lokalavisen her
- http://www.budstikka.no/skoleelever/asker-skolen/digital-laring/na-skal-alle-asker-elever-fa-sin-egen-datamaskin/s/5-55-368770
- http://www.budstikka.no/chromebook/nettbrett/ipad/digitalt-sprik-i-skolen/s/5-55-369013
Dette er en del av satsningen som skal gjennomføres i de neste årene. Les mer i lokalavisen her
- http://www.budstikka.no/skoleelever/asker-skolen/digital-laring/na-skal-alle-asker-elever-fa-sin-egen-datamaskin/s/5-55-368770
- http://www.budstikka.no/chromebook/nettbrett/ipad/digitalt-sprik-i-skolen/s/5-55-369013
Temaplan for digital læring i askerskolen finner dere her - https://goo.gl/R8Db5t og bakgrunnsdokumentet for valg av digital plattform er her - https://goo.gl/DpjbBJ
Dagen startet med at ALLE fikk hver sin chromebook, en Acer C738. Det er den samme maskinen som ungdomsskoleelevene (8. og 9. klasse) vil få utdelt etter jul. Følte meg litt som julenissen :-)
Presentasjonen kan du se her - https://goo.gl/O4jPJs
Del to filer med meg
- en med skrivetilgang og
- en med bare lesetilgang.
Det har bokstavelig talt rast inn mail der at ulike brukere i askerskolen har delt filer med meg. Moro!

Etter en liten pause tok Erik Westrum fra Senter for IKT i utdanningen over og gjennomførte en glitrende økt med iktplan, skolebasert kompetanseutvikling (SKU), skoleledelse, lærerens rolle osv.
Det var en herlig miks av alvor og humor.
Målet med digitale ressursgrupper på skolen er at de (ledelsen og den digitale ressursgruppen) skal gå i forkant. Skolen skal ha fokus på felles mål fra iktplan gjennom hele året. Skolen velger ut et mål a gangen som hele skolen arbeider med samtidig og etterpå deler erfaringer om. Det vil også være felles erfaringsdelinger på samlinger i kommunen som for eksempel ledersamlinger og samlinger med e-pedagoger.
Han understreket et antall ganger at vi bruker det digitale når det er hensiktsmessig og ikke bare for å bruke det.
Etter lunsj arbeidet gruppene med resultatet fra den del av ståstedsanalysen som handler om det digitale. De utarbeidet egne planer for gjennomføring og implementering av 1-1 ved egen skole.
Avslutningsvis kom skolene med innspill rundt dagen og hvordan de selv vil jobbe videre med dette på egen skole (selvfølgelig i et delt google dokument). De allere fleste var positive til dagen og noen utsagn var:
"Vi har hatt en lærerik dag, og tror dette vil både bli overkommelig og til nytte for elevenes læring"
"Maskinene virker enkle og gode i bruk"
" Vi har hatt en inspirerende og matnyttig dag. Vi gleder oss til å dele denne kunnskapen med de andre lærerne og elevene".
Dette var en meget givende dag som gir håp om en spennende fremtid.
Kommentarer