mandag 2. april 2018

Tips til bruk i Google Classroom


Her er hva du trenger for å komme i gang: 
Lærere og elever har klaget over at strømmen i Google Classroom blir overfylt og overveldende. Emner er spesielt viktig hvis du har en veldig aktiv klasse som strømmen raskt blir oversvømmet med oppdrag.
Google Classroom er et enestående verktøy for administrasjon av det digitale klasserommet. Uten den, ville enkle arbeidsoppgaver som å dele dokumenter, sporing av ikke leverte/seine oppgaver og organisere klassediskusjoner være svært vanskelig.

Her er fem tips.

1. Bruk Infosiden.
Infosiden i et klasserom er viktig. I motsetning til strømmen, er denne “statisk”, noe som betyr at du kan organisere ressurser etter viktighet. Bare lærere kan legge til noe på infosiden.

Hvordan kan du faktisk bruke din “om side”?
Jeg anbefaler at alt som elevene jevnlig ber deg om eller ressurser de trenger for å referere på en jevnlig basis bør ligge her. Dette for eksempel være
- påloggings-instruksjoner for å få tilgang til en online lærebok
- ekstra kredittmuligheter, likninger, formler og andre “cheat sheet”... 
- koblinger til andre berikende aktiviteter.

Det er ikke alt ...

Et tips for å slippe å legge ut hvert av disse ressursene individuelt, opprette et Google-dokument som du lister opp alle disse ressursene på. Det er to fordeler til emballasje ressurser på denne måten:
- Din "info side" vil ikke bli rotete
- Hvis du administrerer flere deler av samme klasse, kan du oppdatere alle klassene ved å oppdatere Google-dokumentet i stedet for å oppdatere hver klasse.

Her er to eksempler på “ infoside” maler:
Lag en kopi og legge til dine egne ressurser og legge dem til din infoside!

2. Organiser strømmen med emner
Funksjonen emne i Google Classroom kan hjelpe deg å organisere innlegg i strømmen.
Hvorfor?
Den enkleste måten å organisere innleggene er ved emner. Temaer er listet opp alfabetisk, så det kan være lurt å liste dem som med tall foran for å ha kontrollen.

NB Ikke bruk for mange emner. Hvis du har for mange, blir det vanskelig å håndtere og navigere.

3. Bruk Emoji 🤔
Bruke Emoji tegn i e-post og i annen tekst er ikke bare noen fjollete aktivitet; Emoji kan faktisk være ganske nyttig for lærer i det digitale klasserom.

Jeg tok en gang et nettkurs der de  konsekvent brukte Emoji i oppgaver for å markere viktige detaljer og tips. Jeg hadde aldri sett noen bruke Emoji å effektivt. Det var flott!
Vurder å bruke Emoji i dine kunngjøringer, oppgaver eller spørsmål for å bidra til å bryte opp lange seksjoner av tekst og understreke viktige handlinger som 
“👁️ se denne videoen ...”, 
“⚠️ se opp for ...” 
Adding emoji to Google Classroom“🤞ikke glem…”

- Installer denne emoji utvidelse for Google Chrome.
- Neste gang du vil sette inn en emoji, klikker du bare på utvidelsen, velg emoji og kopiere / lime det inn i tekstfeltet

4. Planlegg kunngjøringer

Google Classroom har tre typer innlegg - oppgaver, spørsmål og kunngjøringer. En av disse er ikke som de andre!

Kunngjøringer har noen unike egenskaper:
  • Kunngjøringer har ikke grunn-datoer slik at de ikke vises på klassen kalenderen.
  • Kunngjøringer blir ikke sendt til foresatte
  • Det er ingen måte å spore om elevene har lest kunngjøringer.
Her er tingen - fordi jeg ikke kan spore hvor elevene har lest mine kunngjøringer og de er ikke sendt til foresatte, jeg bare bruke kunngjøringen funksjon for ikke-kritisk informasjon. Her er to måter som jeg bruker det:

Først, jeg prøver å få kontakt med elevene mine på et personlig nivå med morsomme meldinger.
Google Classroom tar stresset ut av daglige klasseroms rutiner og prosedyrer som etterlater oss flere muligheter til å få kontakt med våre studenter på et personlig nivå. Planlegging oppmuntrende kunngjøringer er en måte du kan gjøre dette.
Marc Seigel(@daretochem)aksjer #wordsofawesome til sin klasse hver morgen.
Ashlie O'Connor(@oconnorashlie)tidsplaner morsom ferie meldinger med BitMoji.

Den andre måten jeg bruker kunngjøringer er for påminnelser.
Er elevene arbeider med et stort prosjekt som en forskningsartikkel eller klasse presentasjon? Studenter kan bli overveldet av store prosjekter med langt-off forfallsdatoer. Bruk kunngjøringen funksjonen til å planlegge sjekkpunkter underveis.
Slik kommer du i gang:
Først oppretter jeg et oppdrag med den endelige forfall av prosjektet. Dette er et viktig skritt, slik at oppdraget dukker opp på klassen kalenderen.
Deretter oppretter flere (ukentlig?) Kunngjøringer med utsagn som “Det er nå 3 uker før det endelige prosjektet skyldes. På denne tiden bør du har identifisert dine primærkilder og begynt å arbeide på vår disposisjon. Hvis du trenger hjelp, kan du komme og se meg i lunsjen eller etter skolen
...”Planlegge kunngjøringer er hemmeligheten!
Nøkkelen to begge disse anvendelser av kunngjøringen funksjonen er å skape innleggene når du har tid, og planlegge dem for en fremtidig dato. Tidsplan så mange oppmuntrende kunngjøringer som du kan i 15 minutter.

Når du planlegger dine neste store prosjekter, planlegg påminnelser samtidig med kunngjøringen funksjonen. Gjør det nå, så du slipper å tenke på det senere!
Hvis du aldri har planlagt et innlegg i Google klasserommet, se denne videoen!

5. Ta opp skjermen med for eksempel Screencastify
Mitt siste tips kan være mest nyttig fordi det løser en klage som jeg har hatt i mange år.
Har du noen gang skrevet ut steg-for-trinn-instruksjoner for en teknologi-relaterte oppgaver? Det er super vanskelig og svært irriterende! 
Den tingen som tar deg sekunder å gjøre er en 8-trinns prosess som fyller opp 1/2 av Google-dokumenter!
I stedet for å skrive ut disse instruksjonene, ta dem med Screencastify!

Screencastify er en utvidelse for Google Chrome  som er gratis og lager skjermopptak av skjermen din. Du kan bruke den til å ta opp det du gjør på skjermen mens du snakker elevene gjennom dine instruksjoner.

Ikke overbevist?
Neste gang du er planen å være ute av klasserommet, bruker Screencastify å skape sub planer! Snakk om en tid saver!
Når du tar opp og legg retninger ved hjelp Screencastify elevene kan se det på forespørsel. De kan pause, spole tilbake og følge med så mange ganger som nødvendig!


Hvorfor bruke disse ideene?
Ved å bruke disse 5 ideer du kan bruke mer tid på å koble sammen med elevene. Det er ikke et ønske at teknologien vil erstatte lærere, men det kan frigjøre tid til dere for å gjøre det dere kan best - å hjelpe elevene å se sitt potensial.

Ingen kommentarer:

Emojis i google docs

De er: - på telefonen din - på film.  - på klær.  - på sosiale medier. - antagelig tatovert på mennesker.  Og ja . . . de er i Google...